loading...
سـیــمــای نـیــکـوکــاران
سعید اکبری بازدید : 17 سه شنبه 20 اسفند 1392 نظرات (0)

 تصاوير زيباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نويسان،آپلودعكس، كد موسيقی، روزگذر دات كام http://roozgozar.com

حقيقت 1

انتقال خون باعث نجات زندگي مي شود، اما ميليون ها بيمار نيازمند خون در هنگام نياز، به خون سالم و مطمئن دسترسي پيدا نمي كنند. تمام كشورها بايد مطمئن شوند خون كافي تامين شده و ذخيره خون نيز به مقدار مورد نياز وجود دارد. همچنين خون هاي تهيه شده از نظر عوامل عفوني مانند عامل ايجادي بيماري ايدز، ويروس هاي هپاتيت بي و سي و ساير عفونت هاي مزمن كه مي تواند از طريق انتقال خون ناسالم منتقل شوند آزمايش شده و پاك هستند.

حقيقت 2

در كشورهاي پيشرفته، انتقال خون بيشتر در درمان هاي حمايتي وسيع، اعمال جراحي مانند عمل قلب باز و پيوند عضو كاربرد دارد. در كشورهاي در حال توسعه، تزريق خون بيشتر در موارد مرتبط با عوارض حاملگي و كم خوني هاي حاد كودكان صورت مي گيرد. همانطوري كه نياز به خون به طور مداوم افزايش مي يابد، كمبود خون نيز بيشتر احساس مي گردد. براي جايگزيني اهدا كنندگاني كه به علت ابتلا به بيماري، بالا رفتن سن و مهاجرت به مناطق ديگر، امكان اهدا خون را ندارند، به اهدا كنندگان بيشتري نياز مي باشد.

حقيقت 3

در كشورهاي در حال توسعه و كشورهاي در حال گذار به صنعتي شدن كه از لحاظ مادي دچار مشكل هستند، بيشتر بيماران به دليل عدم دسترسي به خون سالم، حتي در مراكز در ماني شهري جان خود را از دست مي دهند. در مناطق جنوبي آفريقا، بيش از 20 درصد مرگ مادران و 15 درصد مرگ كودكان به علت كم خوني حاد ناشي از ابتلا به بيماري مالاريا است. درمان اين نيازمندان، اغلب به تزريق خون سالم و به موقع وابسته است.

حقيقت 4

بيش از 529000 بانو هر ساله در حين حاملگي يا در زمان زايمان جان خود را از دست مي دهند كه 99% آن ها در كشور هاي در حال توسعه زندگي مي كنند. مهمترين عامل مرگ مادران در سطح جهاني خون ريزي همراه با از دست دادن خون بوده و بيش از 44% مرگ مادران در منطقه صحراي آفريقا به اين علت است.

حقيقت 5

ساليانه بيش از 5 ميليون نفر از ساكنان زمين به علت حوادث، خشونت ها و تصادفات جان خود را از دست مي دهند. حوادث رانندگي و جاده اي دومين علت مرگ و عامل اصلي ايجاد جراحات حاد در افراد در سنين 5 تا 29 سال است. تزريق خون ايمن و سالم يكي از عوامل مهم درماني براي ياري رساني به صدمات اورژانس و فوري جهت كاهش ميزان مرگ و ايجاد معلوليت در افراد حادثه ديده است.

حقيقت 6

خون گرفته شده در سازمان هاي انتقال خون بايد در مورد عوامل عفوني ايجاد كننده بيماري ايدز، هپاتيت بي، هپاتيت سي و سيفليس آزمايش شوند. اما در 31 كشور ( از 133 كشوري كه در سال 2006 اطلاعات خود را گزارش كرده اند) همه خون هاي اهدايي، در مورد اين عوامل عفوني آزمايش نشده اند. انجام آزمايش هاي فوق در بيشتر كشورها به دليل كمبود كاركنان آموزش ديده، كيفيت پائين كيت هاي مورد مصرف، عدم تامين مستمر و پيوسته اين كيت ها و نيز پائين بودن سطح كيفي آزمايشگاه ها قابل اعتماد نيست. در بيشتر كشورهاي در حال توسعه و يا در حال گذار به صنعتي شدن اقدامات فوق الذكر به دليل فقر مالي مقرون به صرفه نبوده و اين كشورها از عهده تامين هزينه انجام اين آزمايش ها بر نمي آيند.

حقيقت 7

در هر سال در سطح جهاني بيش از 81 ميليون واحد خوني جمع آوري مي شود. فقط 45 درصد اين موارد اهدا خون در كشورهاي در حال توسعه و يا در حال گذار به صنعتي شدن، جائيكه بيش از 80% جمعيت جهاني در اين مناطق زندگي مي كنند، صورت مي گيرد. ميزان متوسط اهدا خون در كشورهاي پيشرفته و ثروتمند حدود 3 برابر كشورهاي در حال گذار به صنعتي شدن و 11 برابر كشورهاي در حال توسعه و فقير است.

حقيقت 8

داشتن ذخيره مناسب و مطمئن از خون سالم فقط مي تواند از راه اهدا خون مستمر توسط داوطلبان بدون چشم داشت مادي حاصل شود. ميزان شيوع عفونت ها با منشا خوني در گروه داوطلبان اهدا خون مستمر در پائين ترين حد است. اين ميزان در اهدا كنندگان جايگزين فاميلي كه خون خود را در موقع نياز بستگان و دوستان خود مي دهند و به ويژه در ميان كساني كه خون خود را در مقابل پول يا كالا مي فروشند بالاتر مي باشد.

حقيقت 9

هر روز كه مي گذر كشورهاي بيشتري به سمت اهدا خون داوطلبانه پيش مي روند. در سال 2006 سه كشور جديد به آمار100% اهدا خون داوطلبانه رسيدند. با اين وجود 38 كشور، حدود 25% خون مورد نياز خود را از طريق اهدا خون داوطلبانه و بدون چشم داشت مادي بدست مي آورند. متاسفانه دهندگان خون جايگزين فاميلي و فروشندگان خون، هنوز هم يك منبع مهم براي تامين خون در بسياري از كشورها هستند.

حقيقت 10

بيشتر موارد تزريق خون در مواقعي انجام مي گيرد كه درمان هاي جايگزين ساده و ارزان تري كه ممكن است به همان ميزان خون موثر باشند، وجود دارد. بايد توجه داشت كه تزريق خون ممكن است برخي بيماران را در معرض خطر عفونت ها يا عوارض حاد تزريق خون كه به علت ناسازگاري گروه هاي خوني است، قرار دهد. استفاده صحيح و به موقع از خون، پايه اصلي براي انتقال خون ايمن است تا به معناي واقعي، انتقال خون، نجات دهنده زندگي با كمترين خطر باشد.

 

منبع : سایت سازمان جهانی بهداشت

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
اگر "گذشت" کسی را کوچک می کرد خدا اینقدر بزرگ نبود... اگر " بخشش" کسی را فقیر می کرد ، خدا این قدر غنی نبود…
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 26
  • کل نظرات : 1
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 12
  • آی پی دیروز : 21
  • بازدید امروز : 7
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 7
  • بازدید ماه : 30
  • بازدید سال : 56
  • بازدید کلی : 1,028
  • کدهای اختصاصی
    حدیث موضوعی . ذکر روزهای هفته .

    .

    . ساعت فلش مذهبی